Gebruikerservaring bij facebook,netlog,…

februari 16, 2009

  • Facebook
Bij aankomst op de Facebook homepagina kan men niet naast het signup veld kijken. Het handige bij dit veld is dat men alle gegevens in één keer kan invullen waarna men zich onmiddelijk kan registreren. Het is pas na de confirmatiemail dat een extra vragenformulier zich aandient. Het doorlopen van dit formulier verloopt vlot of kan eenvoudig geskipt worden. Bij het plaatsen van knoppen en andere opties wordt doorheen de verschillende formulierbladen telkens een consistente aanpak gevolgd. 
Facebook voorziet een open interface voor de opbouw van nieuwe applicaties. Deze applicaties kunnen onmiddellijk opengesteld worden aan een ruim en gevarieerd publiek dankzij de uitgebreide usersbasis. Deze twee eigenschappen maken van Facebook een ideaal platform voor de recursieve ontwikkeling van een applicatie die geapprecieerd wordt de gebruikers.
  • Netlog
De registratieprocedure op Netlog zorgde in tegenstelling tot deze van Facebook voor meer frustratie. Hoewel de initiële stappen nog zeer vlot liepen sloeg het weer totaal om na de bevestiging van het email adres. Er werd namelijk een waslijst aan vragen voorgeschoteld waaraan op geen enkele manier te ontsnappen viel. Op één punt tijdens de registratie werd zelfs vriendelijk gevraagd of de gebruiker niet geïnteresseerd was in wat spam in zijn mailvakje. 
Eenmaal door de registratie geworsteld krijgt men de homepagina van netlog te zien. Wat van deze pagina de bedoeling is niet compleet duidelijk en het lijkt wel of men terecht gekomen is op de homepage van een goedkoop dagblad. Men kan besluiten dat verborgen google ads en reclame onder het mom van “wedstrijden” een no-go zijn als je je gebruikers niet onmiddelijk terug wilt wegjagen. 
Over de basisfunctionaliteit van Netlog kan men echter niet klagen. Dingen zoals een vriend toevoegen kunnen zeer eenvoudig gebeuren. 
  • Twitter
De twitter website straalt rust en gebruiksgemak uit. Dit gevoel blijft bevestigd tijdens de registratie. Dankzij het gebruik van AJAX weet een gebruiker ook onmiddelijk wanneer hij een fout maakte in een van de invulvelden. Sommige van de captcha woorden echter zijn niet volledig leesbaar en het bijhorende geluidsfragment help hierbij niet echt. Gelukkig kan men simpelweg nieuwe woorden vragen zonder een pagina refresh met bijhorende geclearde velden. 
  • Delicious
Bij de registratie op de delicious website was de captcha de enige boosdoener. Het was niet altijd even duidelijk waar ene letter begon en de andere eindigde wat tot een aantal hertypingen van paswoorden heeft geleid. Hoewel de registratie eigelijk al voltooid zou moeten zijn na de eerste pagina, wordt toch eerst informatie gegeven hoe de gebruiker zijn huidige bookmarks kan importeren. Deze had misschien beter hiervan gescheiden geweest. 
Met wat logisch nadenken kan men eenvoudig door de menu’s navigeren om te bereiken wat men wenst te bereiken. Het registreren voor een tag is gebeurd in enkele seconden. 
  • WordPress
Bij wordpress is de signup knop zeer zichtbaar gepositioneerd. Dat bij wordpress ook de oudere generatie een blog mag creëren wordt duidelijk wanneer bij de registratie de inhoud van elk veld te hard uitvergroot wordt. Een tweede verrassing wacht de gebruiker wanneer hij zijn confirmatie email opent en zijn paswoord in cleartext te lezen krijgt. Wanneer hem dit na de confirmatie nogmaals aangedaan wordt, stelt men zich de vraag of dit ooit geëncrypteerd zal worden en de wordpress eigenaars niet rustig ieders paswoord kunnen nalezen. 
Voor de rest is vrij simpel om nieuwe post,pagina’s,… op de blog aan te maken. Het uitklappende menu is echter niet altijd even gebruiksvriendelijk en men had voor consistentie misschien beter het berichten menu ook sluitbaar gemaakt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: