Een woord, of een icoon?

april 14, 2009

De hype om overal iconen voor te gebruiken is al een paar jaar geleden losgebroken. Meer en meer valt op dat wanneer je de muis een tijdje op het icoon laat rusten, er een klein tekstje uitleg bij komt, de zogenaamde tooltip. Nogal ironisch eigenlijk, vermits de introductie van iconen als hoofddoel had om meer duidelijkheid te scheppen, terwijl er nu als hulpmiddel voor een goed begrip van een icoon extra tekst dient te verschijnen, ironisch dus.

Ik voer een klein experimentje uit, ik neem een reeks standaard iconen en vervang deze door tekst, het resultaat is hetvolgende:

Voor:

Na:

 

Of dit nu een verbetering is laat ik in het midden, het doet in elk geval nadenken. Misschien is een hybride oplossing nog niet zo slecht, zowel icoon als tekst weergeven, een aangename duidelijke interface.

Een laatste voorbeeldje, wanneer je alle mogelijke iconen van Microsoft Word opent, krijg je zoiets:

Mijn oog wordt onbewust getrokken naar de bovenste menubalk, die volledig uit tekst bestaat. De rest vormt een moeras van 16×16 pixels. Uit mijn persoonlijk ervaring merk ik dat ik nooit op exotisch uitziende iconen klik, misschien een onderbewuste angst om mijn Word document niet naar de vaantjes te helpen. Dit laatste leidt ertoe dat een deel van de functionaliteit aanwezig in Word verloren gaat als gevolg van een slechte representatie.

Plaats een reactie